zaterdag 28 september 2013

De wachters van Bierzo

Het moet zo'n 30 jaar geleden geweest zijn dat ik de eerste drie delen kreeg van Ramiro, een ridderstrip door William Vance. Het was misschien geen briljante strip, maar er was wel hard en met liefde aan gewerkt. Dat werd onder andere getoond door enkele pagina's met fotodocumentatie die Vance gebruikt had. Het zorgde er voor dat ik er achter kwam dat de auteurs van een strip zich konden documenteren en dus niet alles hoefden te verzinnen.

Helaas was het derde boek, Het geheim van de pelgrim, slechts een hoofdstuk in een langer verhaal. En het vervolgdeel, De wachters van Bierzo, had ik niet. Tot dit jaar. Na zo'n 30 jaar kocht ik het boek voor twee euro op een vlooienmarkt. Eindelijk zou ik weten hoe het avontuur verder ging.

Helaas gebeurt er niet heel veel in die 35 pagina's (de rest van de bladzijden bevatten weer fotodocumentatie). De pelgrimstocht naar Santiago de Compostella wordt voortgezet en niet alleen de Fransen en de monniken van Cluny achtervolgen Ramiro en de pelgrims, ook de tempeliers gaan achter hen aan. En dat is het. Wordt vervolgd in Onweer boven Galiciƫ.
Hopelijk duurt het niet weer 30 jaar voor ik dat boek op de kop kan tikken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten